header13.png header6.png header9.png header1.png header12.png header4.png header15.png header2.png header5.png header11.png header3.png header10.png header8.png header14.png header7.png

Afgelastingen

Procedure Afgelastingen van wedstrijden:
I  Thuiswedstrijden
Er zijn drie opties:
1) alle wedstrijden worden vrijdagavond al afgelast door de bond of de consul/veldbeheerder. In deze situatie zet de wedstrijdsecretaris (WS) de afgelasting in LISA en komt het op de HVB website terecht. Door het in LISA te zetten zijn gelijk de tegenstanders ook geïnformeerd.
De WS stuurt een mail/app-bericht naar alle coaches en spelers. Hierdoor weten ook de barouders en de scheidsrechters het.

2) wedstrijden worden 's morgens vroeg door de consul/veldbeheerder afgelast.
Dit kan de 1e ronde of meerdere speelrondes zijn.
Naar achteren schuiven van wedstrijden is nooit een optie. Een hele ronde wordt er uit gehaald.
WS zet de afgelasting in LISA en daarmee op de HVB website. Door het in LISA te zetten zijn gelijk de tegenstanders en WS van tegenstanders ook geïnformeerd.

3) wedstrijden worden onverwacht en onvoorzien afgelast.
In deze situatie dient de spelleider/scheidsrechter de beslissing te maken om een wedstrijd af te gelasten. De spelleider/scheidsrechter dient altijd contact op te nemen met met de WS.
Als het gebeurt als de tegenstander er al is (dat is zeldzaam), dan weten die het ook op dat moment.

De KNHB geeft aan wanneer het noodzakelijk kan zijn om de wedstrijden plotseling af te gelasten. Vaak is het duidelijk, maar het gaat uiteraard om die gevallen wanneer het onduidelijk wordt, dat er adequaat moet worden gehandeld. Onduidelijk is het bijvoorbeeld in geval van:
- delen van het veld zijn nog (tijdelijk) nog onbespeelbaar, bijvoorbeeld door gladheid of een rijplaag. Maar dat kan een uur later anders zijn;
- hevige regenval met plassen water, maar het kan zijn dat het veld een half uur later weer goed bespeelbaar is;
- de gevoelstemperatuur kan dusdanig meespelen dat het voor de f-jes niet verantwoord is om te spelen, maar bijvoorbeeld de D-tjes gewoon kunnen spelen.

II    Uitwedstrijden
Ws van HVB wordt door ws tegenpartij geïnformeerd. WS zet de afgelasting in LISA en daarmee op de HVB website.
ws stuurt een mail/app-bericht naar alle coaches en spelers.